Martijn over de verschillende diensten van een Hotelmanager

Eén van de voordelen van werken binnen Bastion is de variatie.
Zo werken we met ochtend- en avonddiensten. Deze twee diensten verschillen ontzettend van elkaar, echter hebben ze ook het één en ander gemeen van elkaar. We zijn ten aller tijden bezig om het de gast zoveel mogelijk het naar zijn zin te maken.
Martijn verteld jou in deze blog alles over de diensten van een Hotelmanager.

 

 

Ochtenddienst

Een ochtenddienst start je samen met de nachtportier met een overdracht. Je loopt een checkronde langs de openbare ruimtes en het achterland en bekijkt of alles schoon en netjes is achtergelaten. Ook loop je nog langs het ontbijtbuffet. De nachtportier zet dit namelijk helemaal voor je klaar. Erg belangrijk natuurlijk dat de gasten hier direct gebruik van kunnen maken en alles voor ze aanwezig is.
Verder bespreek je met de nachtportier of hij nog bijzonderheden heeft gehad de afgelopen nacht en of er gasten zijn in- of uitgecheckt. Wanneer hij alle taken netjes heeft afgerond en alles heeft overgedragen kan de nachtportier lekker naar bed.

Je zult zien dat de eerste ontbijters al het restaurant in komen lopen want doordeweeks is van 6:00 tot 9:00 uur ons ontbijt geopend. in het weekend is dat van 7:00 tot 10:30 uur.
Als manager help jij mee met het ontbijt. Je begroet de gasten en vraagt of ze lekker hebben geslapen.
Samen met de ontbijtmedewerker zorg jij ervoor dat de gasten niks te kort komen tijden het ontbijt. Hoe meer ontbijters hoe meer ontbijtmedewerkers er zullen rondlopen. Aan jou de taak om ze aan te sturen waar nodig.
We bakken een voor iedere gast een lekker gepersonaliseerd eitje en houden het restaurant ten alle tijden schoon met een goed gevuld ontbijtbuffet.
Wanneer het ontbijt goed loopt checken er ondertussen er ook gasten uit bij de receptie. Hierbij is het belangrijk dat we nogmaals vragen of alles naar wens is geweest en nemen we de rekening met ze door. We wensen ze een fijne dag en zien ze hopelijk snel weer terug.
Na het ontbijt ruimen we het restaurant en de keuken weer netjes op. Daarna zetten we dit weer snel klaar voor het diner. Een goed begin is het halve werk!

Wanneer alle openbare ruimtes weer spik en span zijn is het tijd om bij de receptie administratie bij te werken. Zijn alle gasten die moeten uitchecken ook echt uitgecheckt? Zijn er nog nieuwe reserveringen binnen gekomen?
Inmiddels arriveren ook de harde werkers van de huishouding. Ter voorbereiding heb jij voor ieder een lijst gemaakt met welke kamers ze mogen schoonmaken. Samen met de Hoofdhuishouding bespreek je hoe de dag eruit gaat ziet. Misschien zijn er na gisteren nog wat punten die je wilt bespreken, dingen die goed gingen maar ook dingen waar beter op gelet kan worden.
Samen met de Hoofdhuishouding controleren wij de kamers ook nadat ze zijn schoongemaakt en geef je de nodige feedback. Pas als de kamer is gecontroleerd door een manager of de Hoofdhuishouding wordt deze beschikbaar gezet voor boekingen.

Tussendoor zijn er allerlei taken die de hele dag door blijven gaan. Zo blijven bijvoorbeeld reserveringen binnen komen, zowel per mail als per telefoon. Leveranciers brengen onze bestellingen en gasten komen lunchen of gezellig een kop koffie drinken. Dit handelen we allemaal uiteraard netjes af. Hierdoor blijf je heel de dag lekker bezigen leer je steeds beter tijd efficiënt in te delen of je collega’s aan te sturen.

Het einde van je dienst nadert. Tijd om de taken van de checklist bij te werken.  Wanneer je collega is gearriveerd om de avonddienst te draaien kan je samen de overdracht bespreken.

 

Avonddienst

Tijdens de avonddienst is het vaak een stuk drukker in het. Veel gasten komen terug van hun werk. Je begroet ze en serveert een drankje aan de bar. Ook hier is het natuurlijk weer leuk om een gezellig praatje met ze te maken. Gasten waarderen dat enorm. Ook checken we natuurlijk nieuwe gasten in. Je informeert ze over de hotel faciliteiten en waar ze hun kamer kunnen vinden etc. Ook tijdens de avond verwerken we reserveringen, telefoontjes en eventuele walk in.

In het hotel hebben wij een restaurant waar veel van onze gasten gebruik van maken. Samen met het team zorg je ervoor dat de gasten lekker te eten en te drinken krijgen. Hoe het team eruit ziet hangt ten alle tijden af van de bezetting.
Als het druk is zal er ook een restaurant manager aanwezig zijn die verantwoordelijk is voor het restaurant. Zo kun jij je lekker bezig houden met het inchecken van gasten en andere receptie werkzaamheden.
Maar is het een rustige dag, dan run je samen met de bediening, barmedeweker en koks het restaurant.  Ook hier is het weer belangrijk dat je ze goed aanstuurt en controleert.
Onze nieuwe collega’s werken wij als manager zelf in. We hebben dus zelf in de hand hoe goed zij  hun werk uitvoeren en dus ook hoe makkelijk wij het zelf hebben.

Na het diner ruimen we de keuken en het restaurant ook weer netjes op. Hierbij gebruiken wij natuurlijk de HACCP map en helpen elkaar waar nodig.
Tegen het vallen van de nacht komt de nachtportier jou weer aflossen. Je zorgt er voor dat hij volledig is geïnformeerd. Hier hebben we gelukkig handige lijsten voor die je daarbij kunnen helpen. Hoeveel ontbijters komen er morgen en wat moet er dan aan brood worden afgebakken? Verwachten wij nog aankomsten en wie werkt er morgen de ochtenddienst?

Het meest leuke aan beide diensten is dat je het ten alle tijden met elkaar doet.  Wanneer het druk is zijn er ook meerdere collega’s aanwezig of zelfs een tweede manager. Zo kunnen taken beter verdeeld worden en kan je je beter focussen op jouw eigen taak.

Maar wanneer het rustig is, doe je meer taken zelf. Ook leuk want dat brengt weer veel variatie met zich mee. Ook zal je de ene week meer avonddiensten, en de andere week meer ochtenddiensten hebben. Nog meer variatie dus.
Beide diensten hebben voordelen, het is maar net wat jij leuker vind.

 

 

 

Naar alle blog artikelen