7 belangrijke tips om gastvrijheid te verhogen

Een positieve vibe creëren voor je gasten is makkelijker gezegd dan gedaan. Belangrijk is om je te realiseren welke beleving jij bij de gast wilt creëren. Benieuwd hoe je je gastvrijheid kan verbeteren? Wij geven 7 tips die je kan toepassen in de praktijk.

 

1. Verdiep je in de gast

Door het juiste segment te herkennen kan je het makkelijkste inspelen op de wensen en behoeften van de gast. Bijvoorbeeld; zakenrelaties die komen voor een bespreking willen anders behandeld worden dan een groepje vriendinnen die gezellig een wijntje gaan drinken. Door open vragen te stellen kan je het beste inschatten wat de gast wil.

 

2. Wees jezelf

Een oprechte glimlach kan voor iemand doorslaggevend zijn om iemands hart te raken. Denk maar eens terug aan een moment dat jij verrast werd door gastvrijheid. Door een persoonlijke touch toe te voegen kan dat een belangrijk element worden voor de gastvrijheid beleving.

 

 

 

 

 

 

3. Vermijd discussie

Met de gast in discussie gaan over een klacht is een dikke no go. Ook al ‘win’ je de discussie, je maakt de gast hier niet blijer mee. Een echte killer is wanneer je op een gast ingaat met ‘ja maar’. Toon je begrip en herhaal de klacht om aan te tonen dat je deze begrepen heb.  Laat vervolgens zien dat je graag het probleem wilt oplossen. Simpelweg een bak ‘troost koffie’ aanbieden is niet de oplossing. Aandacht geven is vaak al voldoende. De gast krijgt hiermee het gevoel dat hij is geoord en dat er iets mee wordt gedaan.

 

4. Wees communicatief

Het gebruik van de juiste communicatie is cruciaal.  Zo weet de gast waar hij aan toe is. Leg daarom uit wat je doet een waarom. Gebruik hierbij LSD. Nee niet de drug variant maar wel: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Probeer ook nog extra vragen te stellen. Bijvoorbeeld: ‘Wilt u een mandje brood vooraf?’. Zo scoor je extra bonus punten.

 

5. Train je geheugen

Uit onderzoek is gebleken dat een mens zeven dingen tegelijk in zijn hoofd kan prenten. Tuurlijk kan je een handheld gebruiken voor het opnemen van een bestelling maar het is ook handig wanneer je onthoud welke bestelling bij welke gast hoort. Gebruik hierbij ezelsbruggetjes als: ‘Spa rood is voor de mevrouw in de rode jurk’.

 

 

 

 

 

 

6. Maak een rondje langs de tafels

Een persoonlijk praatje kan bijna iedereen wel waarderen. Loop daarom alle tafeltjes af in het restaurant. Natuurlijk moet je wel kunnen inschatten of er ruimte en behoefte is voor een praatje. Je wilt immers geen verhit gesprek verstoren. Een ander voorbeeld is een gast die regelmatig komt overnachten of eten. Bij deze gasten kan je jezelf wat informeler opstellen. Hiervoor moet je een beetje feeling krijgen.

 

7. Verras je gasten

Verras de gast met wat je weggeeft. Een kamer update of een aperitiefje na het eten zorgt voor een positief gevoel bij de gast. Het zijn net die kleine extraatjes die de finishing touch kunnen geven.

 

 

 

 

 

 

 

 

Naar alle blog artikelen