De uitdaging van een Hoofd Huishoudelijke Dienst bij Bastion Hotels

Jut en Jul

We werken nu al één jaar samen, Juliette en ik. Samen hebben we de geweldige taak om de hotelkamers te checken en waar nodig de puntjes op de “i” te zetten . Geweldige taak? Wat is er nu zo leuk om die hotelkamers te checken? Het begint met een goede samenwerking met je directe collega. Juliette en ik vormen een heerlijk duo (soms net Geer & Goor, of Jut en Jul), die elkaar goed aanvullen en ondersteunen. Soms, eigenlijk elke dag, lopen we schaterlachend over de gangen en kamers. Vaak hebben we na werktijd nog even contact, omdat we niet alle dagen samenwerken. Dan laten we elkaar even weten wat de bijzonderheden van de dag zijn of waar de volgende dag aandacht aan moet worden gegeven. Wanneer we door het hotel lopen weten we precies wie welke kamer heeft schoongemaakt, aangezien elke medewerker zijn of haar specifieke “footprint” heeft in een kamer. De ene medewerker heeft bijvoorbeeld waanzinnig strakke bedden, terwijl de ander de mooie “V” in het toiletpapier maar niet onder de knie krijgt, maar probeert het elke dag weer goed te doen.

Wederzijds respect

Wat is er nog meer zo leuk aan onze baan? Gewaardeerd worden door je collega’s en leidinggevende. En natuurlijk werken in een team met collega’s die wat voor elkaar over hebben en je helpen als het nodig is. Daar zijn we bij Bastion Amsterdam Airport behoorlijk in geslaagd. Als HAS probeer je ‘jouw mensen’ te motiveren om het beste eruit te halen. En dat maakt het werk ook zo leuk! Probeer een luisterend oor te hebben voor je medewerkers/collega’s en dan ben je al 50 procent op weg. Ook iedereen een beetje aandacht geven en ondersteuning bieden helpt hierbij. We hebben verschillende mensen bij ons in het team: mensen uit diverse culturen, mensen met een handicap, mensen die het niet makkelijk hebben in de maatschappij. We hebben ze allemaal in ons team met wederzijds respect. Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar voor ons absoluut een voorwaarde om binnen het team te blijven. Hier steken wij tijd en aandacht in, wat wij dan met veel plezier doen.

Samen genieten

Een prachtig voorbeeld is dat één van onze collega’s ineens met een Thaise maaltijd aankwam. Dat had al snel tot gevolg dat er een ander met een Afghaanse maaltijd kwam. Gewoon voor tijdens de lunch. Even een half uurtje samen eten, kletsen en genieten van de kookkunsten van de collega. Nadien hebben we nog vele keren mogen genieten van andere internationale kookkunsten. En elke keer weer een feest.

Meeleven

We leven ook met elkaar mee. Zo kreeg een medewerker een ongeluk en moest bijna twee maanden herstellen. Ze kon amper lopen, maar om te re-integreren werd ze opgehaald door onze shuttle-chauffeurs. Het team gaf haar een warm welkom toen ze de eerste keer na het ongeluk weer bij ons kwam. Zo mooi om te zien. Inmiddels is ze weer helemaal de oude en maakt ze weer lachend de kamers schoon.

Fijne kneepjes van het vak

We geven veel aandacht om ‘onze medewerkers’ alle kneepjes van het vak te leren. Het belangrijkste is om de focus te leggen op wat goed gaat. Het is fijner om te horen dat dingen goed gaan dan dat er steeds gewezen wordt op de “fouten”. Dat in combinatie met aandacht voor de persoon, maakt dat medewerkers zich gewaardeerd voelen. Soms lukt het ook niet, dat is niet altijd makkelijk. Er zijn altijd mensen die iets proberen wat niet bij hen past. Maar zolang er een wil is om iets te leren, moet het bijna altijd lukken. Kortom, Juliette en ik genieten elke dag van alle uitdagingen binnen Bastion Amsterdam Airport, want wij zijn TROTS op ons team!

Naar alle blog artikelen