Een dag meelopen met de Regiomanager

Een Regiomanager geeft op een coachende wijze leiding aan de Hotelmanagers en is tevens de schakel tussen hen en het hoofdkantoor. Een Regiomanager heeft geen kantoor baan en is altijd fysiek aanwezig in één van de hotels, afhankelijk van prioriteit in welke hotels en hoe vaak.

Je komt ons gedurende het ontbijt tegen, overdag of tijdens het diner. Onze rol is ten eerste het coachen en aansturen van de Hotelmanagers. Daarnaast voeren we kwaliteitscontroles uit en zorgen we dat alles ( écht alles ) operationeel goed verloopt. Doel: gasten moeten lekker eten en lekker slapen.

Ja, hoe ziet nou zo’n dag van een Regiomanager er uit? Hier is haast geen format voor te benoemen, geen één dag is hetzelfde.
Ten eerste staat een Regiomanager 24/7 voor de hotels klaar. Als er in de hotels problemen zijn waar een Hotelmanager niet uit komt zijn we bereikbaar voor hen en zullen we hen helpen, dag en nacht.

Onze dag begint altijd op tijd. De eerste diensten in de hotels beginnen om 5:00 en er kan altijd iets gebeuren waar onze hulp bij nodig is.
Er zijn wel twee vaste momenten in onze dag, 9:00 en 18:00u. Dit is rooster tijd. We beheren de manager-roosters van de locaties en zorgen er dagelijks voor dat we goed bemand staan in de hotels. Doordat we niet in de toekomst kunnen kijken (nou ja soms kunnen we dat een beetje) is het noodzaak om dagelijks de bemanning weer goed te verdelen. Denk hierbij ook aan ziekmeldingen of onverwachte gebeurtenissen waardoor er gaten vallen in de roosters. We hebben op die twee momenten altijd contact met elkaar en bekijken we hoe we ervoor staan.

Je begint de dag altijd in de auto, we zitten nu eenmaal veel in de auto. In de auto betekent veel bellen, je kan tegenwoordig veel telefonisch bespreken en afhandelen.
Per dag bezoeken we gemiddeld 2 tot 3 hotels. Soms meer, soms minder. We voeren dan bijvoorbeeld een kwaliteitscontrole uit gedurende het ontbijt, we kijken naar het assortiment en de service welke verleend wordt.

We nemen lopende zaken door met de Hotelmanager. Denk hierbij aan:

  • Technische gebreken in het hotel
  • Personele problemen
  • Ratings op het internet en hiermee de gasttevredenheid
  • Lopen de kosten in de pas maar ook gewoon even koffie drinken en op een informele wijze bespreken hoe het gaat met je en met je mensen en het hotel.


We voeren kwaliteitscontroles uit op de hotelkamers; immers ons visitekaartje. Hier zijn we streng in en streven altijd naar beter.

We voeren kwaliteitscontroles uit in de keukens qua hygiëne/registratie. Gedurende het diner en incheck kijken we:

  • Of de gast de service krijgt welke we voor ogen hebben
  • Of procedures worden nageleefd
  • Of we allemaal met een glimlach de gast te woord staan.


Tussendoor worden we de hele dag door gebeld. Afdelingen op het hoofdkantoor die iets willen weten, hotels die voor een uitdaging staan enz. Roosters maken doen we maandelijks. Rond de 20e van iedere maand moet het rooster voor alle 33 hotels eruit. We zijn hier altijd een paar dagen druk mee bezig.
Administratieve taken horen helaas ook bij ons werk. Vaak niet één van de favoriete bezigheden maar het hoort er ook bij. We zijn nu eenmaal horeca mensen en we zijn liever lekker bezig dan dat we achter een laptop zitten.

 

Naar alle blog artikelen